Lys og lygter på bilen
Positionslys
Bilen skal være udstyret med to hvide positionslygter foran og to røde bagud. Lygterne skal kunne ses på 300 m afstand.
Nærlys
Der skal være to højre asymmetriske nærlygter med hvid eller gulligt lys, der skal kunne lyse vejen op 30 m frem. Lyskeglen i disse lygter skal falde med 1 %
Fjernlys
Der skal være to fjernlygter med hvid eller gulligt lys, der kan lyse vejen op 100 m. frem.
Blinklygter
Der skal være 6 gule eller orange blinklys, der er kraftig nok til at kunne ses i solskin. En på hvert hjørne og en på hvert side.
Disse lygter anvendes også som havariblink ved hjælp af en kontakt, der tænder dem alle samtidig.
Baglygter
Der skal være to røde baglygter, der skal kunne ses på 300 m. afstand.
Stoplygter
Der skal være tre røde stoplygter, der skal være væsentligt kraftigere end baglygterne, (på ældre biler kan det være tilladt med kun to).
Nummerpladelygter
Nummerpladen i bag skal oplyses, så den kan læses på min 20 m. afstand.
Reflekser
Der skal bag på bilen være to røde reflekser (må ikke være trekantet).
Horn
Hornet skal have en klar og ensartet tone
Dæk og fælge
Dæk og fælge skal være ubeskadiget, dækkene skal have det dæktryk, som bilfabrikanten foreskriver og et slidbane mønster på min 1,6 mm, målt ved slidindikator i dækket´ hovedmønster. Alle fire dæk skal være af samme type (sommer dæk eller vinter dæk).
Pigdæk må i Danmark kun benyttes fra 1. nov. til 15. april.
Bremser og bremserforstærker
Driftbremse
Driftbremsen (fodbremsen) skal være to kreds hydraulisk bremsesystem, som virker på alle fire hjul, og skal kunne bremse bilen let, sikker, og virksom. Driftbremsen skal som min. kunne bremse bilen på 6 m ved en hastighed på 30 km/t. Da driftbremsen er hydraulisk og virker ved hjælp af bremsevæske er det vigtig at kontroller væskestanden i bremsevæskebeholderen i motorrummet, der skal være væske mellem min og max mærkerne.
ABS
På nyere biler er driftbremsen udstyret med ABS, som forhindrer hjulblokade ved hård opbremsning, så styreegenskaberne bevares under opbremsning.
Bremseforstærker
Bremseforstærkeren er en vakuumforstærker, der forstærker det tryk chaufføren lægger på bremsen og dermed forbedre bremseevnen. Ved kontrol af bremseforstærkeren trædes to gange på bremsen med slukket motor, herefter trædes bremse pedalen ned hvor den bliver hård og motoren startes, bremse pedalen vil nu synke ca. en cm hvilket er tegn på at vakuum beholderen er tæt.
Håndbremsen
Håndbremsen skal være mekanisk, dvs. den skal kunne virke selvom bilens motor er slukket, og kan bruges som nødbremse, hvis bilens driftbremse svigter. Håndbremsen virker på en aksel og skal kunne holde bilen på hældende grund op til 18%.Håndbremsen skal kunne blive stående i fastspændt tilstand efter at den er aktiveret.
Bærende dele
Bilen karosseri må ikke være beskadiget eller rusten så der opstår skarpe kanter, døre, motorhjelm og bagklap skal være udstyret med låse anordning så de ikke kan springe op under kørslen. Fjedre må ikke være knækket og støddæmpere skal være virksomme. Udstødningen skal være hel, tæt, og fastspændt, og motoren må ikke udlede unødig røg og støj. Det er vigtig at kontrollere olie og vand på motoren med jævne mellemrum så motoren ikke ødelægges. Der skal være vand/olie i mellem min. og max. mærkerne, ruder og spejle skal være hele og rene.
Styreapparat
Styretøjet skal kunne betjenes let, sikkert, og hurtig. Det skal være selvoprettende og der må ikke være mislyde. Nyere biler er udstyret med hjælpestyring (servostyring) som gør styringen let og behageligt. Servostyring virker ved hjælp af en pumpe og servovæske. Det er derfor vigtig, at man kontrollere væskestand i servobeholderen i motorrummet. Der skal være væske mellem min. og max. mærkerne